Ana içeriğe atla

Geceyarısından Önce (Before Midnight)

Favori romantik-felsefik film serim Gündoğumundan Önce (Before Sunrise) ve Günbatımından Önce (Before Sunset) ardından bir 9 yıl daha geçmiş halde buluyoruz Jesse ve Celine'i. Bu sefer yüreğimize indirdiler desem yeridir. En gerçekçi film buydu. Güzel bir aşk hikayesi onlarınki, hayatın içinden, olası ama süprizli. Bu son filmde artık 40lı yaşlarındaki ikili, ilişkilerini ciddi bir süzgeçten geçirirken bize de kendi ilişkilerimizi sorgulatıyorlar. Farkediyoruz ki aslında hemen hepimiz aynı şeyleri yaşıyoruz. Bencil insan özümüz, tahammülsüzlüğümüz, aldanmalarımız ve aldatmalarımızla, sevgimizin yenip yenemeyeceğini bilemediğimiz tüm şeytanlarımızla işte buradayız. Filmin sonunda ruh halinize göre sevgilinizle kavga da edebilirsiniz, her şeyi unutup baştan da başlayabilirsiniz.

Soru: Neden ilişkiler baştaki heyecanı kaybetmeye mahkumdur?

Bir gün gelir onu eskisi gibi özlemediğinizi fark edersiniz. Hep o gün gelir ama. Her saat duymak istediğiniz o sesi yalnızca geceleri o da artık vazifeymiş gibi duyduğunuzu fark edersiniz. Ansızın sorarsınız ona kendi düşüncelerinizin yankısını; "Eskiden beni özlediğini, sevdiğini daha çok söylerdin?" Bir yakınma, geçmişe özlemdir bu. Cevap gelir, "Zamanla düzelir." Coşkunun melodisinden arınmış, tekdüze bir sestir bu. O da sizi özlememiştir ve zamanla düzelmeyeceğini bilirsiniz. Aşamalar vardır hayatta. Bence ayrılık da tek bir veda sözcüğü değil, uzun bir aşamadır. Git gide, adım adım uzaklaşmaktır. "İnsanın içini dökmekten vazgeçmesi ayrılık!" der Şükrü Erbaş. Öyle. Paylaşacak bir şeyiniz kalmayınca; dünyaya başka pencerelerden baktığınızı, empati kuramadığınızı ve tahammül edemediğinizi anlayınca, elinizdeki alet edevat kutusunu bırakır ve kalın duvarlarda başka pencereler açmaya çalışmaktan vazgeçersiniz. Aklının içine giremediğiniz bir insanın kalbinde olup olmamanız artık bir teferruattır. Öncelikle size ters gelen bir tavır veya söz karşısında boşvermekle başlar bu. Güler geçer ve konuyu değiştirirsiniz. Her konuda ateşli bir tartışmaya girmeye müsait mizacınız size şaşırarak bakar. Ancak siz omuz silkersiniz çünkü geriye kalan değerli zamanınızı tartışarak geçirmek istemezsiniz. "Susmuş bir kadın için bitmişsiniz demektir" diyenler haklıdır. Artık an meselesidir noktayı koymak.

Neyse ki Celine susmuş bir kadın değildi. Aksine susmak bilmiyor, Jesse'yi çileden çıkarıyordu. Her kadının biraz olduğu gibi çatlak, bağımsızlığına düşkün ve baskın bir karakter. Geri adım atmayacak gibi görünürken karşısındaki insanın sabrı ve anlayışıyla o adımı atabilecek bir kadın. Kadın işte. Tüm hormonları ve karmakarışıklığıyla.

Celine öfkenin sağlıklı bir duygu olduğuna inanıp, öfkelenmeyi teşvik ederken; Jesse huzurlu olmayı tercih ediyor. Bazı konularda kızsam da bu filmde kendimi Jesse'ye daha yakın hissettim. Ama bir yandan da bir kadın olarak Celine'i anlayabiliyorum.

Ne olursa olsun gerçek sevgi, öfkeden güçlü bir duygu. Öyle olmalı. Olsun lütfen.


Yorumlar

Esmahan Fulya Hazar dedi ki…
Süper bir yorum Dalyam.Ben bu filmi yaşamın içinde çok seyrettim...çevremde,yakın çevremde,uzak çevremde...duyguların analizini mantıkla yapmak sonuca götürür kişiyi...anlattığın bu filmde olduğu gibi, tüm ikili ilişkilerde sebep-sonuç çok akılcı irdelenmeli.Her insan farklı karakter yapısıyla yaşamda var olur.Bir diğer kişi ile yaşamı paylaşabilmek ise,maskesiz birlikteliklerin başlaması gerçeğini baz almalıdır...eğer bu sağlam temellere oturtulursa,ortaya çıkacak çelişkiler minimuma indirgenebilir.Aksi durumunda zaten yapılacak en güzel şey,incinmeden ve incitmeden bireysel yola devamdır..."Su yolunu bulur.." derler,ne derin bir sözcük!...
Gerçekten harika yorum olmuş..seni kutlarım canım kızım...güzel yazılara devam...sevgiler.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ne kadar inanarak boş konuşuyor, görüyor musunuz?

Fark ettim ki duygusal dalgalanmam azaldığında kendimi yazarak ifade etme ihtiyacım da azalıyor. Oysa çok şey oluyor hayatımda. Özellikle işe yönelik yeni adaptasyonlar, mevcut durumların netleşmesi, iyileşmesi, etkinliklerin takvimlenmesi (Nisan'a kadar inanılmaz yoğun olacağım), kulisler yapılması, ekipler oluşması, saçma insanların defedilmesi (ya da bu örnekte henüz defedilememesi) gibi durumlarla uğraşıyorum. Bir zamanlar sözler ve davranışlar beni çok incitirdi. Çoğunun bomboş egolu, hatta cahil sözler olduğunu bilsem bile. Artık incinmiyorum. Artık anımsayınca yaralı bir hayvanın ısırıkları gibi geliyor o sözler bana. Çok alışık olduğum bir karakter tekrar tekrar çıkıyor karşıma. Şimdi iş hayatımda baş etmem gerekiyor. Demek ki bu bir sınav ve ben bu sınavı bir şekilde aşmalıyım. Ne kadar inanarak boş konuşuyor, görüyor musunuz? Prensin bu repliğini çok seviyorum. Hatta kendisine bunu yazan bardaktan almamak için zor tutuyorum. Belki (inşallah) giderse, giderken güle güle he...

Yasemin

Bugün dalında bir yasemini koklayıp seni düşündüm. Yaşıyorlar, demiştin, zarif zarif.. Bir çiçeği koparmayıp dalında koklamak gibi senin aşkın da.. Öyle nazik, öyle düşünceli.. 

4/4

Bu akşam Netflix'te "The Life List" isimli bir film izledim. Dram ve rom-com karışımı bir aile filmiydi. Filmin bir yerinde partnerinizin sizin için doğru kişi olup olmadığını belirlemeniz için 4 soru sormanız gerektiğinden bahsediyordu; Nazik biri mi? Onunla dürüstçe ve sansürsüz konuşabiliyor musun? En iyi versiyonuna ulaşman için seni teşvik ediyor mu? Onu çocuklarının babası olarak hayal edebiliyor musun? Elbette çok eksik ama çok yerinde sorular.  Neden sonra fark ettim ki benim için 4/4'lük olan biri için ben 4/4'lük olmayabilirim. Ama bu beni daha az sevilmeye layık yapmaz. Çünkü ben, yeterliyim .  Ben, olduğum halimle sevilmeyi ve seçilmeyi hak ediyorum.  Ben, benimle birlikte bir gelecek hayal edilmesine layığım.  Partnerimin de hayal ettiğim geleceği hayal etmesini istiyorum.. ya da.. bunu isteyen bir partner istiyorum. Sevgiyle..